Om os
Rødkælken & BlåmejsenOm os
Rødkælken og Blåmejsen er to afdelinger under samme herbergstilbud i henhold til servicelovens § 110. Begge afdelinger tilbyder et helhedsorienteret, rusmiddelfrit og midlertidigt botilbud til borgere over 18 år, der er blevet hjemløse eller ikke kan formå at opholde sig i egen bolig (funktionel hjemløs).
Rødkælken og Blåmejsen henvender sig til både kvinder og mænd.
Mission
Vores overordnede mission er at reducere borgernes belastningsgrad ved at tilbyde omsorg, rådgivning og midlertidigt husly med henblik på at understøtte udflytning til egen bolig.
Målet med opholdet er at give borgerne muligheden for at opnå selvstændighed i eget liv og styrke deres tilknytning til samfundet, så deres funktionsniveau i egen bolig optimeres.


Beliggenhed
Rødkælken er beliggende i Taastrup, i et roligt villakvarter omgivet af idylliske grønne områder. Der er en gåtur på ca. tre minutter ned til Mølleparken, hvor man kan tage en tur 4 gennem træbroer, der forbinder åens breder og letter færdslen, så man kan komme helt tæt på vandet.
Der er flere transportmuligheder i nærheden af Rødkælken til Indre By. Der er bus 117 og 123, som kører gennem den Københavnske Vestegn og en 15 minutters gåtur til Taastrup station (linjeB).
Blåmejsen er beliggende på Husmandsvej i Taastrup. Området er primært præget af boligbebyggelse. Husmandsvej ligger tæt på Taastrup Hovedgade, som er en af byens centrale veje med forskellige butikker, supermarkeder, caféer og restauranter.
Naturen er inden for rækkevidde med flere parker og rekreative områder tæt på, som for eksempel Hedeland Naturpark, der ligger lidt syd for byen og tilbyder naturoplevelser med stier, søer og skovområder. Offentlig transport er godt tilgængelig, med Taastrup Station inden for rimelig afstand, hvor både S-tog og regionaltog kører, hvilket gør det nemt at komme til og fra København og andre byer i området. Der er også gode busforbindelser i nærområdet.
Personale
På Rødkælken vil der være medarbejdere fysisk til stede ca. 44 timer om ugen, primært fordelt på ugens fem hverdage. Alle medarbejdere har længerevarende, relevante uddannelser og erfaring med arbejdet inden for denne målgruppe.
Medarbejdernes mødetider spænder fra tidlig morgen til sen aften, så beboerne, der deltager i eksterne tilbud, har mulighed for at tale med personalet både morgen, eftermiddag og aften. I tilfælde af nødstilfælde er der tilknyttet et akut telefonnummer, som beboerne kan ringe til 24/7.
På Blåmejsen vil der også være medarbejdere fysisk til stede ca. 44 timer om ugen, fordelt på ugens fem hverdage samt én dag i weekenden. Ligesom på Rødkælken har alle medarbejdere længerevarende, relevante uddannelser og erfaring med målgruppen. Medarbejdernes mødetid strækker sig fra tidlig morgen til sen aften, hvilket giver beboerne, der deltager i eksterne tilbud, mulighed for at tale med personalet på forskellige tidspunkter af dagen. Der er også her et akut telefonnummer tilgængeligt 24/7 for nødstilfælde.
Værdier for Rødkælken og Blåmejsen
Både Rødkælken og Blåmejsen arbejder ud fra kerneværdierne integritet, professionalisme og rummelighed. Disse værdier danner grundlaget for tilgangen i det daglige arbejde og afspejles i interaktionen med borgerne på alle relevante områder i begge afdelinger.
Afdelingernes klare intention er at hjælpe borgerne til en bedre og mere stabil tilværelse, der samtidig kan danne basis for fortsat personlig vækst. Gennem en helhedsorienteret indsats er målet at støtte borgerne i at opnå personlig bedring og skabe forudsætninger for, at de kan træffe valg ud fra egne ressourcer og dermed tage større ansvar for deres eget liv.
For at optimere værdierne arbejder både Rødkælken og Blåmejsen med at undersøge, hvad der giver de bedste resultater i det sociale arbejde (forsknings- og evidensbaseret praksis) og inddrager denne viden og erfaring i deres arbejde.